bakker bart social han snel

Van productgedreven social posts naar experiment based content voor Bakker Bart

Sinds begin 2019 is Han Snel verantwoordelijk voor de social content van Bakker Bart. Tot dat moment werd voornamelijk het artwork van het POS-materiaal doorvertaald naar social media. Wij hebben een experiment based aanpak geïntroduceerd: content voortdurend testen en aangescherpen om zo toe te werken naar steeds succesvollere social content.

Hoe we zijn begonnen
Vanaf de eerste campagne in 2019 is een grote diversiteit aan content gemaakt. Van social posts met eenvoudige productfotografie, GIF’s en Instagram stories tot instant experiences en geanimeerde video’s. Via Facebook en Instagram zijn de creatives geplaatst en getest. Hierbij is vervolgens gekeken naar de mate van engagement (1), het aantal seconden bekeken (2) en het bereik (3). Waar mogelijk hebben we ook gekeken naar het uiteindelijke effect van de uitingen op de winkelvloer.

Hoe we vervolgens geoptimaliseerd hebben
Rond de daaropvolgende campagnes hebben we een klimaat gecreëerd waarin alles ter discussie stond voor alle partijen (Bakker Bart, mediabureau ID Factory en wij als reclamebureau). We merkten dat bepaalde posts erg succesvol waren doordat ze zorgden voor veel organisch bereik bij (potentiële) klanten van Bakker Bart. Door te sleutelen aan de social formats uit de eerste campagne, en op basis van de inzichten nieuwe formats te ontwikkelen, ontstond een steeds betere mix van succesvolle social content.

Hoe eet jij …?
Met name social posts waarin gevraagd werd naar eetgewoontes bleken zeer goed te scoren. In latere campagnes hebben we deze bevinding verder geoptimaliseerd.

han snel bakker bart social

Hoe creëer je vervolgens relevante verkoopprikkels rondom dit soort social post? We besloten iedereen die geliked of gereageerd heeft te retargeten met een relevante productaanbieding. Met dit een-tweetje zorg je met een laagdrempelige funpost dat een commerciële boodschap meerwaarde krijgt voor de consument en past binnen de customer journey.

Gamification van de social posts
Een mechanisme dat ook een zeer goed resultaat opleverde was de gamification van social posts met ogenschijnlijk simpele telspellen. De posts werden zeer goed opgepakt door de fans. Natuurlijk heeft het weggeven van een kleine prijs zeker geholpen in het succes van de post. Ook hier zijn commerciële posts via retargeting aan consumenten getoond met als resultaat dat tijdens Pasen alle broodhaasjes uitverkocht waren.

bakker bart social media han snel retail activatie reclame

Instant experience
Om ook inhoudelijke productinformatie te kunnen geven, hebben we instant experiences geproduceerd. Dit format geeft alle vrijheid om elke beleving te designen die je wilt, zonder dat de gebruiker de Facebook-omgeving hoeft te verlaten. Als conversie naar de site geen doelstelling is, is een instant experience ideaal om in te zetten.

bakker bart han snel retail reclame social media


Instagram Stories

Hét social format van afgelopen maanden was natuurlijk de Instagram Story. Deze full screen ervaring is maar 24 uur zichtbaar en biedt gebruikers én merken volledige vrijheid om hun verhalen te vertellen. Op een interactieve manier (als gebruiker skip je eenvoudig door de stories heen) nemen mensen op een laagdrempelige manier content tot zich.


Vraag je fans

De ultieme social content is de content die fans zelf maken. Met een oproep vragen we het Instagram-publiek voortdurend om foto’s van zichzelf bij een Bakker Bart te maken. Zo zorgen we dat er authentieke content gecreëerd wordt die niet alleen via de kanalen van Bakker Bart te zien is, maar ook zorgt voor bereik onder de volgers van de makers zelf. Betere reclame is er bijna niet. De oproep wordt elke maand herhaald om consumenten te reminden aan de actie.


Vraag je fans – deel 2
Ook suggesties voor een nieuwe naam voor een nieuw product kan je aan de fans van Bakker Bart overlaten. Met meer dan duizend suggesties biedt dit een waardevolle bak aan creatieve namen.


Continu optimaliseren
De content die we plaatsen via de sociale kanalen van Bakker Bart, en de online mediastrategie, worden continu geoptimaliseerd. De experiment based aanpak dwingt iedereen om scherp te blijven kijken naar wat we bedenken, maken en doen.

Naast de aanscherpingen die elke week gedaan worden, zijn grotere aanscherpingen voor 2020 al geformuleerd. De komende periode kijken we naar de invloed hiervan op de content voor volgend jaar.

 

 

DEEL DIT PROJECT

TYPE HIERONDER JE ZOEKOPDRACHT EN DRUK OP ENTER