We leven in de tijd van ROPO (Research Online, Purchase Offline), het fenomeen dat webshops en “echte” winkels steeds meer verbindt. Want ook al groeit het aandeel online aankopen in ons land, we doen nog maar 12% van al onze aankopen op internet. Vooral voor de feitelijke aanschaf van food en touch–and-feel-producten blijft een enorme meerderheid fysiek op pad gaan. Daar staat weer tegenover dat aan 84% van de offline aankopen online research voorafgaat (webrooming).
Ook interessant is dat bij een offline koper in vergelijking met z’n online collega de kans 1,5 keer zo groot is dat hij in een winkel tot aankoop overgaat. Bij een omnichannel koper is de kans zelfs 3 keer groter! Het helpt dan bijvoorbeeld enorm als je klanten in je winkel de mogelijkheid biedt om iets dat niet op voorraad is via een scherm ter plekke online te laten aanschaffen.
Kansen te over dus voor retailers die off- en online perfect integreren. Precies zoals we het bij Han Snel het liefste zien. Check hier nog wat recente internationale ROPO-cijfers.