Komt er een dag dat retail alleen nog online kan worden beleefd? Wie zal het zeggen. Wat we als Han Snel wel durfen voorspellen is dat de nabije toekomst in handen zal zijn van de phygitals. De wie? De retailers die het beste van online shoppen (gemak, efficiency, goudmijn aan informatie) optimaal weten te vertalen naar de fysieke winkelvloer. De phygitals dus. Zij gaan het retaillandschap van de komende jaren bepalen. Denken wij niet alleen. Het wordt ook gestaafd door het net verschenen 2018 Digital Trends in Retail van Econsultancy in samenwerking met Adobe. Voor dit rapport is een groot aantal winkelbedrijven van over heel de wereld onderzocht.
Wat blijkt? De kracht van online retail doet niets af aan de fysieke winkelbehoefte van consumenten. Van alle aankopen in de VS wordt 90% nog altijd gedaan in wat ze daar zo mooi brick-and-mortar-stores noemen. En 43% van alle millennials (daar zijn ze weer;-) ziet online vooral als het perfecte kanaal om je te oriënteren voordat je fysiek gaat shoppen. Om maar wat getallen te noemen
De retailwinnaars van 2021 zijn die winkels die het beste gestalte geven aan een omnichannel shopperervaring, data-driven marketing en real-time personificatie, voorzien de experts van Econsultancy.
Mogelijk niet geheel vrij van belangen adviseert het door Adobe geïnitieerde rapport enkele tools. Zo wordt voor een slimme analyse van shoppinggedragdata echt van harte Adobe Analytics aanbevolen. En voor het optimaliseren van de “hypergepersonaliseerde” winkelbeleving zijn Adobe Target en Adobe Experience Manager helemaal de baas. Het lijkt wel reclame.
Interessanter is waar de onderzochte retailers hun prioriteiten leggen. Bovenaan het lijstje staat social media engagement. Helemaal onderaan bungelt voice-user interface zoals we die kennen van Amazon Echo. Gratis tip van Han: wie zich wil onderscheiden begint vandaag nog de mogelijkheden van spraakgestuurde technologie te onderzoeken.
Om het verhaal compleet te maken, doet het rapport vier aanbevelingen voor toekomstbestendige retail.
- Ontwikkel de juiste datastrategie.
- Creëer de meest klantgerichte bedrijfscultuur.
- Investeer zo slim mogelijk in digital marketing.
- Ga voor de best ingerichte processen om tot de meest overweldigende, maximaal gepersonaliseerde shopervaring te komen.
Of in twee woorden: get phygital.
Je kunt het rapport hier downloaden.