Han Snel haalt het net op: retailtrends op een rij

2017 is begonnen. Al een poos, trouwens. Met de oliebollen al lang achter de kiezen kloppen we het poedersuiker van de kleren. Tijd om vooruit te kijken. Voordat we dat doen blikken we nog één keer terug.

Aan het eind van het jaar vliegen de trendrapporten en veelbelovende blogs je rond de oren. Interessant. En veel. Te veel om te verteren? Natuurlijk niet. Met dit blog maken we het makkelijk door een overzicht te bieden van de meest wetenswaardige artikelen. Han Snel haalt het net voor je op.


1. Babyboomers zijn booming

Er wordt veel geschreven over Millennials. Natuurlijk, de generatie is nieuw en daarom spannend. Loopt voorop met alles. Is digital savy. Bovendien halen ze de neus op voor businessmodellen uit de vorige eeuw. Allemaal waar, maar de andere generaties worden weleens vergeten in de trendrapporten en doelgroepbeschrijvingen.

Brisk breekt een lans voor de babyboomers, geboren tussen 1946 en 1964. Deze groep is zo’n 4 miljoen mensen sterk en relatief zeer vermogend. Het is een koopkrachtige club. Daarbij komt kijken dat ze langzaamaan met pensioen gaan, hetgeen een verandering van de uitgaven betekent. Verwacht verkoopstijging en verschuiving van de markt in de zorg, huiselijke inrichting en vrijetijdsbesteding.


2. Op naar een relationele business

Het afgelopen jaar kocht Unilever Dollar Shave Club voor een staggering 1 miljard dollar. Dat is vijf maal de laatste jaaromzet van de start-up uit 2011. Waarom? “The key is how DollarShaveClub developed relationships with their customers.” aldus een van de oprichters, die het bedrijf wereldfaam bracht met onderstaande epische introductie/reclame/viral.

De overname is typerend. De kopende multinational weet alles van transacties, maar weinig van relaties. En juist dat laatste is wat steeds belangrijker wordt. Kijk maar naar de disruptors van de afgelopen jaren. Netflix, Spotify, Airbnb, etc. zijn sterk in het opbouwen van relaties, door laagdrempelig en gebruiksvriendelijker dan ooit te zijn weten ze klanten aan zich te binden. Kortom, relationele business wordt het helemaal in 2017 (en beyond), volgens Emerce.


3. Artificial Intelligence wordt steeds slimmer

Kunstmatige intelligentie, het lijkt het nieuwe virtual reality. Het zoemt eerst een paar jaar rond voordat het omarmd wordt door het grote publiek. 2017 zou zomaar de doorbraak kunnen zijn voor Artaficial Intelligence (AI), aldus Retailtrends.

Amazon en Google introduceerden afgelopen jaar respectievelijk Alexa en Google Home. Apparaten waar je tegen kunt praten, die vervolgens antwoord geven. Een soort van Siri, maar dan in een fysieke machine. Wat het voor retail betekent? Afgezien van het maken van boodschappenlijstjes nog weinig. Maar de techgiganten kennende is het een kwestie van tijd voordat dit als nieuw verkoopkanaal wordt ingezet.

Een mooie concrete case met betrekking tot AI is die van IntelligentX. De bierfabrikant uit Londen ontwikkelt de smaak van haar verschillende producten door (via AI) online naar meningen van consumenten te zoeken. Zo passen ze recepturen aan. Het is bier van de mensen, voor de mensen. Via kunstmatige intelligentie.


4. Daar is ‘ie weer: zet je klant centraal

Het is en blijft een trend: het gaat om de consument. Nog te vaak zijn winkels geen gestroomlijnde bedrijven, waardoor klanten teleurgesteld de deur uit stappen of de browser/app sluiten. Elke retailer zou moeten transformeren naar een digitale netwerkorganisatie waar on- en offline shops naadloos in elkaar overlopen.

Het centraal zetten van de klant kan op verschillende manieren. Er worden drie actiepunten benoemd:

  1. Ga je gedragen als merk
  2. Investeer in je mensen
  3. Ga meer samenwerken

Ben je geïnteresseerd geraakt? Bij MarketingTribune lees je er meer over.


Nog enkele laatste woorden. Het is opvallend hoe het centraal zetten van de klant elk jaar een topic blijft. Niet gek, de komst van het internet en alle digitale innovaties hebben veel veranderd. Dat doen ze nog steeds en dat blijven ze zeker doen. Het leven van mensen verandert, en daarmee ook consumentengedrag. Dat maak het voor retailers een uitdaging om bij te blijven. Hoe daar het beste mee om te te gaan? Door op de hoogte te zijn, en zoals we zelf graag doen: altijd bij het eind beginnen. Bij het beslissingsmoment.

DEEL DIT ARTIKEL

TYPE HIERONDER JE ZOEKOPDRACHT EN DRUK OP ENTER