Nu we met z’n allen zo massaal online aan het shoppen zijn geslagen, dringt de vraag zich op: waar gaat dat heen met de fysieke shopper? Moeten we ons zorgen maken? Haalt hij het einde van dit jaar wel? Online platform Franchise+ ziet gelukkig eerder een wederopstanding dan een laatste stuiptrekking. Ingegeven door 9 feiten over de fysieke shopper anno nu. Han Snel zet ze even kort voor je op een rij.
1. De fysieke shopper winkelt weer meer in het weekend. Er is een eind gekomen aan de tendens dat de zaterdag minder druk wordt.
2. ’s Zondags geeft hij twee keer makkelijker geld uit dan op zaterdag.
3. Het liefst winkelt hij rond 15.30 uur. De trend om steeds later te shoppen zet door. Een toenemend aantal winkels is langer open.
4. Maandag is nog altijd zijn minst favoriete winkeldag. De eerdere stijging in maandags winkelbezoek is tot stilstand gekomen.
5. De fysieke shopper ziet het om zich heen weer drukker worden: hij struint de winkelstraten af met o,7% meer gelijkgestemden dan een jaar eerder.
6. Je ziet hem vooral meer in doelgerichte winkelgebieden. Woonboulevards worden 5,9% meer bezocht, A1-winkelstraten 2,2% en boodschappenwinkelgebieden 2,1% (in vergelijking met 2016).
7. In 2017 trekt de fysieke shopper er het meest op uit in april (en dus niet – zoals je zou verwachten – in december) en het minst in september. Met dank aan de warme lente en de natte herfst.
8. De top 5 van drukste winkeldagen is in 2017 voor het eerst over het hele jaar verdeeld (en dus niet – zoals voorheen – geconcentreerd in december). De drukste dag is zaterdag 25 maart, met in de nek de hete adem van zaterdag 23 december en Black Friday 24 november.
9. Black Friday verleidt de fysieke shopper meer dan ooit om huis en haard (en webshop) te verlaten.
Kortom, die fysieke shopper, die blijft nog wel even. En wij zullen hem, net als de online shopper, met liefde blijven binnenhalen.