Dierzaam is lekkerder en nog veel meer

“Als je vlees wil, ga dan voor vlees met toekomst. Lekkerder voor jou en de dieren noemen we dat. Lekkerder is vlees van runderen, varkens en kippen die zijn gehouden met zo veel mogelijk aandacht voor dierenwelzijn en duurzaamheid. Volledig voldoend aan de keurmerken Beter Leven en Biologisch. Da’s 2x winst. Vandaar dat logo met die 2 vingers. Via de QR-code ontdek je wat vlees precies Lekkerder maakt. En hoe je vertrouwde vleesgerechten voor hetzelfde geld Lekkerder maakt. Zo kan iedereen Lekkerder eten. En blijven eten.”

Zo zou het verhaal van het nieuwe label Lekkerder kunnen luiden. Als het een echt bestaand label zou zijn. Maar dat is het niet. Hoe zit dat?

Initiatief Hogeschool Utrecht

Het concept Lekkerder is bedacht en gemaakt door ons hier bij reclamebureau Han Snel. Het is onderdeel van Project Dierzaam, een initiatief vanuit Hogeschool Utrecht. Onder deze paraplu is twee jaar lang onderzoek gedaan naar het beter verkopen van zo duurzaam en diervriendelijk mogelijk geproduceerd vlees.

Groot aantal partners

Bij het onderzoek is een groot aantal partners betrokken: Hogeschool Van Hall Larenstein, Wageningen Universiteit & Research, HAS-lectoraat Voeding & Gezondheid, Keten Duurzaam Varkensvlees, Oranjehoen, Dierenbescherming, Brand & Business Architects, HopSTER Advies, Het Foodatelier, 2Basics, Han Snel, Heldergroen, NOVAD, Roorda Reclamebureau, Sterk Reclamebureau en TBWA/Neboko.

Effect op de winkelvloer

In de laatste fase van Project Dierzaam onderzoeken we in een echte supermarkt het effect van verschillende marketing-communicatieconcepten. Waaronder dus Lekkerder. Omdat dit een proef is (met communicatie-uitingen die wel echt lijken, maar dat niet zijn) linkt de QR-code niet door naar een echte website met alle informatie over het vlees.

Perfecte vertrekpunt

Alles wat Project Dierzaam heeft opgeleverd wordt ergens in het eerste halfjaar van 2024 naar buiten gebracht. Alle onderzoeken, communicatieconcepten, inzichten, uitkomsten en conclusies zullen voor iedereen online toegankelijk zijn. Zo zal deze open source het perfecte vertrekpunt zijn voor verder onderzoek en ter inspiratie en informatie voor elke retailer die “dierzaam” vlees zo goed mogelijk wil verkopen.

Kijk hier voor meer informatie van Hogeschool Utrecht.

DEEL DIT ARTIKEL

TYPE HIERONDER JE ZOEKOPDRACHT EN DRUK OP ENTER