Wat zijn nou de laatste inzichten in het shopperbrein waar je als retailreclamemaker echt wat mee kunt? Dat vroeg online verzamelplaats New Neuromarketing zichzelf laatst ook af. Om vervolgens alle recente onderzoeksartikelen nog eens door te spitten. Het resultaat: de top 5 van nieuwste insights in neuromarketing. En omdat je al genoeg aan je hoofd hebt, vat Han Snel ze graag even voor je samen.
1. Liever een symbolische prijs dan geen prijs
Dit komt door het fee-effect (met de fee van beloning, niet die van de sprookjes). Een prijs, hoe symbolisch ook, genereert meer waardering. Hoe goed kan iets zijn als je het voor niks krijgt?
2. Nanomarketing maakt shopperbreinonderzoek wel heel laagdrempelig
Neuromarketing is waanzinnig boeiend, maar ook een tikkeltje veel gedoe, en kostbaar, met zo’n heel lab. Gelukkig worden er voor deze vorm van hersenonderzoek steeds meer kleine, portable tools ontwikkeld. Zoals een EEG-headset. Lekker nano!
3. Controle over context is controle over gewenste emotie
Emoties zijn van torenhoge invloed op koopgedrag. En die emoties worden ook beïnvloed door alles om een product heen. Maar dan ook echt alles: de webshop, het schap, de filmpjes, de tv-programma’s, de straat, alles. Dus kun je hier in sturen, stuur het.
4. Geanimeerde logo’s animeren meer
Een bewegend logo valt meer op en neigt meer gewaardeerd te worden. Maar ga nou niet halsoverkop animeren. Past een bewegend logo niet bij je merkkarakter, dan kun je je logo animatietechnisch rustig stilhouden. En als iedereen om je heen loopt te bewegen, val je sowieso weer meer op.
5. Kleur verkoopt
Wat is er nog niet over de impact van kleur gezegd? Nou, best veel. Zo blijkt meer saturatie (je weet toch, de verzadiging, de mate van primaire kleuren in een kleur) ervoor te zorgen dat een product meer aandacht trekt en groter lijkt. Dus daarom serveren die hippe restaurants zo graag op lekker verzadigd gekleurde borden.