Retailend Nederland heeft Black Friday massaal in de armen gesloten. En niet zonder effect. Sterker nog: sommige winkels spreken al van de belangrijkste dag van 2017. Webshops welteverstaan (daarover zo meer), want kijken we naar de fysieke winkels dan was er nog niet bepaald sprake van Amerikaanse toestanden.
Hordes
Dan kun je zeggen dat wij daar te nuchter voor zijn. Een rondje langs de Nederlandse Black Friday-velden gebiedt echter te zeggen dat er gewoon niet heel veel aanleiding was om extra vroeg op te staan, laat staan ons als een losgeslagen horde richting onze winkels te begeven.
Voorgeschoteld
Terwijl dat wel het beeld is dat we al jaren voorgeschoteld krijgen. In alle media op de dag na Thanksgiving. Met al die koopgekke Amerikanen die hun winkels bestormen om genadeloos toe te slaan. En zich vervolgens zielsgelukkig met hun mega-afgeprijsde, net voor iemands neus weggekaapte topaankoop weer naar buiten wurmen. Of juist heftig geëmotioneerd weer afdruipen na het net te laat zijn voor de aanbieding van het jaar.
Uitgepakt
Waarom zagen we die taferelen in Nederland dan toch niet? Wij hadden toch ook massaal uitgepakt? Toch? Jawel. Maar dan vooral in het van de daken schreeuwen dat het ook bij ons Black Friday was.
Zuinig
Waar we ons beduidend zuiniger in hadden getoond was het aanbod (uitzonderingen – Dirk – daargelaten). Gebruikelijke weekendacties waren een dag vervroegd. Kortingen bedroegen zelden meer dan 20% (leuk, maar niet wereldschokkend). En nergens was het gevoel van waanzinnige schaarste en unieke, laatste kansen gevoed. Tja, dan laten wij ons als Nederlanders dus niet gek maken. Behalve online.
Feestdagen
Vreemd? Nee, eigenlijk heel normaal. Omdat online shoppen zo makkelijk is. Het is een kleine moeite om aanbiedingen te checken. En met de feestdagen in aantocht moesten we toch al inkopen doen. Dus dat kon dat net zo goed deze enerlaatste vrijdag voor Sinterklaas. Maar ook het hele weekend erna. En die maandag, die lekker online-ish Cyber Monday was gedoopt, ook nog. Dus alle tijd om cadeaus en spullen die je toch al wilde kopen nu met aardige kortingen in huis te halen.
Rumoerig
De grote vraag, die pas na de feestdagen beantwoord kan worden, is dan ook: heeft Black Friday de (feestdagen)verkopen als geheel doen toenemen of is het “gewoon” een nogal rumoerige verschuiving van een beslismoment? We gaan het zien.
Facts & Figures BF NL 2017
Tot slot, voor de liefhebber, nog wat harde feiten over wat Black Friday 2017 in Nederland online heeft gedaan.
- Het verkeer op retailactieverzamelsite kortingscode.nl lag 2,6 keer hoger dan op een normale dag.
- De gemiddelde orderwaarde daalde met 30,9% t.o.v. Black Friday 2016 (van €90,08 in 2016 naar €62,25 dit jaar).
- De meeste aankopen werden onder (kantoor)werktijd gedaan.
- Mobiel was verantwoordelijk voor 57,5% van het totale verkeer.
- Voor de feitelijke aankoop maakte 28,8% van de shoppers gebruik van zijn smartphone.
- De populairste online winkels waren Bol.com, Wehkamp, MediaMarkt en Zalando.
- Bol.com telde op de drukste momenten 15.000 bezoekers.
- Wehkamp noteerde er een miljoen over de gehele vrijdag.
- Van de shoppers was 58,6% vrouw en 41,4% man.
- Met name games, spelcomputers, speelgoed, beautyproducten en schoenen vlogen de webshops uit.
Bron: Twinkle