De QR-code is inmiddels alweer een tijdje onder ons. Door velen doodverklaard, maar door minstens zovelen omarmd als de verbindende schakel tussen offline en online. Samen met oprichter van QR Games Rogier Croes bespreken we de 6 redenen waarom de QR-code nu toch echt here to stay is.
Reden 1: Geen QR-code scanner meer nodig
Misschien heb je nog wel een QR-code scanner op je telefoon staan. Als marketeer kon je een paar jaar geleden niet zonder. Maar voor de gewone consument was de drempel, het downloaden van een speciale app, toch vaak te hoog. Tegenwoordig zit in de nieuwe besturingssystemen voor smartphones een QR-code scanner in de camerafunctionaliteit ingebouwd. Je hoeft je camera alleen nog te richten op de QR-code en je wordt naar een aparte pagina doorgestuurd. Makkelijker kan het niet.
Reden 2: Vertrouwen is toegenomen
Steeds meer serieuze bedrijven hebben de QR-code inmiddels omarmd. Banken en overheidsinstellingen gebruiken QR om mensen te laten inloggen of te betalen. Door deze adoptie groeit het vertrouwen onder de consument.
Reden 3: groot in Azië
De QR-code is in Azië al jaren populair en is inmiddels niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Ze betalen ermee, vragen informatie op, koppelen entertainment, bieden navigatie-opties. Ze doen er alles mee. Er zijn zelfs grafstenen met QR-codes waarmee dierbaren een filmpje van de overledene kunnen bekijken na het scannen. Europa blijft achter, maar de verwachting is dat door de vele mogelijkheden het gebruik van QR ook hier zal groeien.
Reden 4: Het wordt normaler
Naast overheden en banken zijn ook andere bedrijven bezig met QR. Rogier: “Laatst kreeg ik in een restaurant de rekening en kon ik via een QR-code met Tikkie betalen in plaats van te wachten op personeel. Super handig.” Ook de Lidl zet QR-codes in bij de kassa waar je punten kunt sparen door een code te scannen. En IKEA gebruikt QR om meer productinformatie te kunnen geven. De code wordt steeds normaler, waardoor het gebruik logischerwijs toeneemt.
Reden 5: Opmaakmogelijkheden
Een vaak gehoorde klacht over de QR-code is het uiterlijk. Het zwart/wit geblokte vierkant verdient ook niet de schoonheidsprijs, maar er zijn tegenwoordig mogelijkheden om logo’s te verwerken in de code. En de code kan in verschillende kleuren worden opgemaakt om zo meer op te gaan in het design van een uiting.
Rogier: “Het doet mij ook denken aan de tijd dat Google met tekstadvertenties kwam en marketeers ze niet mooi vonden en er geen creatie in kwijt konden. Het was tenslotte niet visueel. Probleem was dat ze wel erg goed werkte en zo is het met QR ook. Het is dus zoeken naar een goede balans tussen creatie en effectiviteit, zoals altijd in marketing.
Reden 6: Toegang tot data
Hoe verbind je consumenten aan je merk? Dat blijft toch de grote vraag van marketeers. Merken als Starbucks en Unilever experimenteren met QR-codes door er games aan te koppelen. De QR-code wordt zo echt een verbindende schakel tussen de offline en online wereld. En eenmaal online kan je ontzettend veel met de data van de consument. Je stuurt ze immers naar een mini-website waar je bijvoorbeeld een Facebook pixel kunt meegeven. Hierdoor krijg je toegang tot veel meer informatie over consumenten zoals geslacht, leeftijd en interessegebieden.
Door al deze redenen kijkt Rogier met vertrouwen naar de toekomst van de QR-code
“Bij QR Games zien we de QR-code als een belangrijk touchpoint dat je kunt activeren via je mobiel. Je zult het bijvoorbeeld ook steeds vaker terug zien in buitenreclame, niet alleen om te zenden, maar ook om interactie aan te gaan en data te gebruiken. Daarnaast zal je steeds vaker relaties tussen codes tegenkomen. Denk aan het scannen van een code op plek A, om vervolgens de doelgroep te sturen naar plek B om daar ook te scannen. Omdat we de content dynamisch kunnen maken en zelfs gepersonaliseerd, is de QR-code zeer geschikt om hele gave marketingcampagnes mee te doen. En die gaan er zeker komen.”