Een retailstrategie moet verkopen, daar zit geen woord Chinees bij
Eigenlijk is er niks ingewikkelds aan succes
We kunnen er vaak wel heel ingewikkeld over doen, maar als je er even bij stil staat ligt aan elk retailsucces een hele heldere retailstrategie ten grondslag. Of liever gezegd: een hele heldere retail-communicatie/reclame/
brandingstrategie. De vraag is natuurlijk: hoe herken je een strategie die alles in zich heeft om tot een succes uit te groeien. Heel eenvoudig: die heeft SUCCES op z’n voorhoofd geschreven staan.
En daarbij is SUCCES niet zomaar een zesletterwoord in kapitalen, het is een afkorting. Staand voor de zes pijlers onder elke succesvolle retailstrategie. Superhandig om hét idee achter een strategie te toetsen. Kun je alles afvinken? Tijd om je retailstrategie te vertalen in een campagne. Zo niet? Ga nog even terug de strategiekeuken in.
Dit zijn de zes SUCCES-factoren achter elke strategie uit de koker van reclamebureau Han Snel:
- Simpel
- Uniek
- Concreet
- Correct
- Episch
- Sensibel
Simpel: het moet meteen te begrijpen zijn
Wees simpel. Je retailboodschap moet eenvoudig zijn. Hoe makkelijker het te begrijpen is, hoe sneller het opgepakt kan worden.
Uniek: het mag nog nooit vertoond zijn
Wees uniek. Wat origineel en ongekend is valt op. Springt eruit in de tijdlijn van eindeloos veel van hetzelfde. Zorgt voor stopping power.
Concreet: het moet een ondubbelzinnige belofte bevatten
Wees concreet. Laat er vooral ook geen twijfel bestaan over wat je voor goeds te bieden hebt. Geen vaag gedoe. Helder, concreet, een belofte waarop je af te rekenen bent. Zo kom je in gesprek.
Correct: het moet van A tot Z eerlijk zijn
Wees correct. Blijf heel ver weg van het oude reclamecliché dat je boodschap niet eerlijk hoeft te zijn, als ie maar eerlijk lijkt. Eerlijkheid duurt meer dan ooit het langst en betaalt zich dubbel en dwars terug.
Episch: het moet een verhaal vertellen dat je pakt
Wees episch. Heb altijd een verhaal, een verhaal dat je meeneemt, dat beklijft, zich laat doorvertellen en dat zich leent voor steeds weer nieuwe vertellingen. Feiten vragen stampwerk, verhalen geven vleugels.
Sensibel: het moet vol gevoel voor de doelgroep zijn
Wees sensibel. Als uit alles blijkt dat je voelt wat de doelgroep voelt, dat je er voor hen bent, dan raak je ze niet alleen echt, dan zullen ze je winkel/webshop ook omarmen. De emotionele component is de finishing touch van elke succesvolle, gedragsveranderende retailstrategie.
Gedragsverandering begint met een Gedragsanalyse®
Voor de grootst mogelijke kans op echte gedragsverandering maken we in de strategische fase graag gebruik van de Han Snel Gedragsanalyse: een door onszelf in nauwe samenwerking met gedragswetenschappers van D&B ontwikkelde tool. Met dit psychologische model halen we belangrijke inzichten in wat de doelgroep onbewust beweegt boven water. Het laat zien wat bij een specifiek te verkopen product communicatief het beste aanslaat: het focussen op motieven of juist het wegnemen van weerstanden. En vervolgens op welke psychologische communicatiemethodiek je je retailstrategie het best kunt baseren. De uitkomst is je eerste richtingwijzer naar gedragsveranderende communicatie.
Wat kan Han Snel strategisch voor jou betekenen?
Wil je meer weten over wat wij als retailminded reclamebureau in de diepte en de breedte voor jou kunnen beteken? Op strategisch vlak of met betrekking tot onze andere specialiteiten? Laat het even weten via het contactformulier.