Liefhebber van lefhebbers

Merken die vinden dat het anders kan en moet. Merken die het aandurven iets te veranderen aan de markt, het gedrag van hun doelgroep en zichzelf. Daar gaan we voor door het vuur. Daar verzetten we bergen voor. Daar verkopen we alles voor.

Laten we bij het eind beginnen

Voor de verandering beginnen we altijd bij het eind. Die typische Han Snelaanpak noemen we TASC®, een samenvoeging van Target, Analyse, Strategie, Concept en Resultaat.

Canvas Created with Sketch. T A S C ®

Target

Elk project start met het definiëren van de doelgroep en de concreet gewenste gedragsverandering. Wat willen we precies dat zij (blijven) doen of laten. Alles wat we doen is hiervan doordrongen.

Analyse

Samen brengen we zo veel mogelijk van op het gedrag van invloed zijnde factoren in kaart (met research, online surveys, straat-o-logie). We wegen het merk, het product, de markt, de motieven en weerstanden bij de doelgroep, de customer journey, het beslissingsmoment. Hieruit filteren we de meest kansrijke (consumer) insights.

Strategie

Met de insight(s) in handen kiezen we de richting: het motief of de weerstand waarop we onze pijlen richten in combinatie met de grootste toegevoegde waarde voor je doelgroep. En dat dan zo scherp mogelijk geformuleerd in de meest aantrekkelijke en onderscheidende propositie, het vertrekpunt voor creatie.

Concept

Het creatieve team (art en copy) ontwikkelt het grote idee voor de onweerstaanbare campagne, ook wel rode draad of paraplu genoemd. Dit wordt doorvertaald naar de best passende en slimst verspreide communicatiemiddelen on- en offline.

Resultaat

Zo veel en zo snel als mogelijk wordt het campagne-effect gemeten, gewogen en getoetst aan de gewenste gedragsverandering. Resultaten worden meegenomen voor een aanscherping van Target en Analyse bij je volgende project(fase).

Retailminded en activerend sinds 1937

1937, Han ziet het licht in New York

Han Snel (1903 – 1974) is algemeen directeur van de in Amsterdam gevestigde wijnhandel Kraaij en Co. Op zoek naar meer omzet zoekt hij inspiratie bij reclamemakers in New York en komt hij op het idee om potentiële klanten een persoonlijke brief te schrijven. De voor Nederland nieuwe wervingswijze slaat direct aan. Getriggerde ondernemers vragen of Snel ook voor hen dergelijke verkoopbrieven wil schrijven. Zo ontstaat in 1937 reclamebureau Han Snel, zichzelf verkopend als “Specialist in Geïllustreerde Brieven”, opererend vanuit een pand naast het hoofdkantoor van Kraaij en Co, aan de Prinsengracht 1025.

1949, Han jr komt bij de zaak (en broer Wim mag op de foto)

Vanaf 1949 wordt Han Snel bijgestaan door zijn gelijknamige, oudste zoon. De als drukker opgeleide Han jr (1928 – 1999) heeft hetzelfde schrijf- en verkooptalent als zijn vader. Hij schrijft teksten voor in de jaren van de wederopbouw opkomende (postorder)bedrijven als Wehkamp en De Nederlandse Boekenclub. Als een van de eerste bureaus in Nederland maken we direct response-advertenties.

1958, broer Wim komt bij de zaak

In 1958 komt Han jr’s broer Wim (1936) ons reclamebureau versterken. Het tekent Han sr’s houding tegenover het reclamevak (“Reclame is geen fatsoenlijk vak”) dat zoon Wim pas bij zijn bureau mag werken nadat hij zijn slijtersdiploma heeft behaald.

1959, Han sr haalt eerste DMAA Award op in Miami

Vanaf 1959 is ons bureau medeverantwoordelijk voor de grote doorbraak van het NTI, dankzij een opvallende directmail-strategie. Zo schrijft Han jr aan geïnteresseerden die bij het NTI wel informatie hebben aangevraagd, maar zich nog niet hebben ingeschreven: “U aarzelt. U hebt gelijk. Natuurlijk aarzelt u. Weet u dat degenen die aarzelen achteraf mijn beste leerlingen zijn gebleken? Want die mensen gebruiken hun verstand. Die doen niks ondoordachts en daardoor denken ze meer na en daardoor zijn ze ook met studeren veel beter.” Hiermee scoren we niet alleen voor onze klanten, maar ook voor onszelf. Een apetrotse Han sr vliegt in 1959 naar Miami om onze eerste DMAA Award te ontvangen.

1963, de zonen krijgen het voor het zeggen

In 1963 draagt Han sr het reclamebureau over aan zijn zonen. Wim krijgt de zakelijke leiding, Han jr wordt creatief directeur en het gezicht naar buiten. De onderneming afficheert zich als “Specialist in gerichte reclame”. Om dichter bij enkele klanten te zitten worden vestigingen geopend in Rotterdam (Avenue Concordia 62) en Keulen.

1966, Han Snel is niet te missen

Een novum voor de reclamewereld: Han jr stelt voor een intensieve bureaucampagne te voeren via de grote publieksmedia Elsevier, Algemeen Dagblad (AD) en De Telegraaf. Na een eerste jaar (1966) zonder respons begint de even onorthodoxe als kostbare reclamestrategie te werken en stromen de nieuwe klanten binnen.

1968, Han Snel introduceert Witboek voor Direct Marketing

In 1968 introduceren we de term direct marketing (dm) in Nederland.[1] Het als bureaumailing verstuurde ‘Witboek voor Direct Marketing’ – formaat kloek koffietafelboek – bevat een staalkaart van wat Han Snel op dm-gebied allemaal presteert. DM wordt hierin gedefinieerd als “de kunst van het resultaat behalen”. Ons werk beperkt zich echter al enige tijd niet meer tot het gebied van direct marketing. We worden ook steeds bekender door meer thematische print- en tv-campagnes voor klanten als AMRO Bank, Philips, Remia en Renault.

  1. Bron: ‘Geschiedenis van de reclame in Nederland’ (2e druk, 2001), auteur Wilbert Schreurs, uitgeverij Het Spectrum, blz. 238

1971, Han Snel heet voortaan Hansnel en strikt minister

In 1971 verhuizen we van Rotterdam naar Ridderkerk. Han jr krijgt minister Berend Jan Udink (lid van kabinet-De Jong namens klant CHU) zover om het pand te openen. Dat een minister zich hiervoor leent haalt landelijk de krant en tv-actualiteitenprogramma Hier en Nu.[1] Voor ons inmiddels Hansnel Reklamemakers gedoopte bureau bedenken we de pay-off “Reclame waar je wat van terugziet.

  1. Bron: De Combinatie, Nieuws- en advertentieblad voor het Eiland IJsselmonde (22 april 1971)

1973, Hansnel begint franchise Select

Om het snel groeiende aantal “kleinere” klanten beter te kunnen bedienen, starten we in 1973 de franchise-organisatie Hansnel Select, met vestigingen in onder meer Leiden, Deventer, Eindhoven, IJmuiden, Limmen en Borne. Wims echtgenote Annemarie Snel (1949) leidt deze keten.

1974, Han jr haalt krant met Mao

Als “het zwarte schaap van de Nederlandse reclamewereld” zoekt Han jr regelmatig de grenzen op. Zo verschijnt op 1 april 1974 in het AD een gefingeerde redactionele pagina over Han jr en zijn bezoek aan China’s dicatator Mao Zedong (“Ontmoetingen die verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor de Europese reclamewereld”). In een andere bureau-advertentie schrijft hij: “Als u nu eindelijk ook wel resultaten wilt zien van uw reclamegulden, dan moet u eens contact opnemen met Hansnel.” Wanneer reclamebranchevereniging VEA dit als “absoluut not done” bestempelt en ons bureau hiervoor berispt en beboet, zeggen we per direct ons lidmaatschap op.

1978, Han jr houdt het bureauleven voor gezien

In 1978 houdt Han jr het bureauleven voor gezien. Hij vertrekt naar Ierland en vervolgens naar Zuid-Engeland. Hij blijft wel actief als copywriter, gaat daarnaast zeldzame pluimveerassen fokken en ontwikkelt de schrijfcursus “Winstgevend schrijven”.

1981, verwoestende brand treft Hansnel

In 1981 gaat het pand in Ridderkerk geheel verloren bij een brand. Hierdoor is uit de eerste decennia van de bureaugeschiedenis bijna geen werk bewaard gebleven. Het bureau vindt een nieuw onderkomen in Papendrecht en beleeft zakelijk moeilijke tijden.

1985, Nieuwegein here we come!

Eind 1985 wordt Hansnel overgenomen door Vankouwen Reclame-Adviesbureau van Gerard van Kouwen (1926-2017) in Nieuwegein. Ruim een jaar later trekt Hansnel in bij Vankouwen dat vanaf dat moment verder gaat als Hansnel Reclamemakers onder leiding van Fred Eikelenboom (1955). Eind jaren tachtig vertrekt Wim om zich als zelfstandig reclamemaker te vestigen (Bill Quick BV) en start Annemarie een nieuw reclamebureau (Select Advertising).

1999, Han jr Direct Marketeer van de Eeuw

In 1998 verhuizen we naar Utrecht. Han jr wordt in 1999 postuum uitgeroepen tot Nederlands “Direct Marketeer van de Eeuw”.[1] In de daaropvolgende jaren lijven we drie verwante bedrijven in: Parodos (contentmakers), Interactive Link (online-marketeers) en Channel Panel (retailconsultants). Zo ontstaat de Hansnel Groep met de pay-off “Laat uw merk vlammen en stromen”.

  1. Bron: Adformatie (2 december 1999), artikel over ‘Het communicatiefeest van de eeuw’ van IAA i.s.m. o.a. ADCN en VEA

2012, Hansnel wordt weer Han Snel

Sinds 2012 werken we weer onder de allereerste (los geschreven) bureaunaam Han Snel, om te benadrukken dat we weer meer dan ooit in de geest van onze naamgever(s) werken. Met dé gerichte-reclamedisciplines van nu: retailcommunicatie en merkactivatie. Bovenop de doelgroep, bovenop het beslissingsmoment. Alles “voor de verandering”. In 2015 draagt Fred Eikelenboom zijn aandelen in ons reclamebureau over aan creatief directeur Arthur Hermans (1964) en algemeen directeur Wouter van Kouwen (1966).

Nu, lichtjaren verder

Meer dan tachtig jaar reclamehistorie verder werken wij nog altijd als geen ander om gedrag te veranderen. Zo direct mogelijk te verleiden. Met alle technieken en middelen van nu. In vorm lichtjaren verwijderd van die allereerste verkoopbrief van Han Snel uit 1937. Maar in wezen niet anders. En nog altijd met succes.

1937
1949
1958
1959
1963
1966
1968
1971
1973
1974
1978
1981
1985
1999
2012
2022

HAN SNELLERS DIE HET VOOR JE DOEN EN MAKEN

Doelgerichte, creatieve, dienstbare, prettig eigenwijze gedragsgekken.
Dat is wat wij zijn, mocht je ons, Han Snellers, in zes woorden willen omschijven.
En stuk voor stuk het checken waard!

Ariëla de Boom
Ariëla de Boom
Designer & DTP'er
Arthur Hermans
Arthur Hermans
Strategy partner
Brands Siahaya
Brands Siahaya
UX & Digital Designer
Cindy van-de Poel
Cindy van de Poel
Projectmanager
Daniël Snelders
Daniël Snelders
Copywriter & Concepter
Donja van Ek
Donja van Ek
Client Service Director
Gregor Lohman
Gregor Lohman
Strategist & Copywriter
Jeremy Jonker
Jeremy Jonker
Designer & DTP'er
Julie Tolenaar
Julie Tolenaar
Projectmanager
Marian van der Zanden
Marian van der Zanden
Projectmanager
Marloes Pijfers
Marloes Pijfers
Concepter & Art Director
Renske de Boer
Renske de Boer
Operationsmanager
Ronja van den Berg
Ronja van den Berg
Projectmanager
Rowi Arnold
Rowi Arnold
Account Director
Sascha van Arkel
Sascha van Arkel
Designer & DTP'er
Sophie Bode
Sophie Bode
Accountmanager
Wouter van Kouwen
Wouter van Kouwen
Directeur

TYPE HIERONDER JE ZOEKOPDRACHT EN DRUK OP ENTER