Wat heeft een kapotte lamp te maken met een croissant?
Twee verschillende merken, twee verschillende producten. Maar toch heeft het ene project meer te maken met het andere project dan je in eerste instantie zou denken. We zullen het meteen maar verklappen, het is een Han Snel benadering die zo kenmerkend is voor beide projecten. Met een weldoordachte strategie, een dik doorspekte portie creativiteit en een flinke dosis gedragswetenschap. Een slimme combinatie die tot het gewenste resultaat leidt. In beide gevallen, het persoonlijker maken van het product.
Wecycle
Wecycle houdt zich in Nederland bezig met de inzameling van e-waste (kapotte lampen en elektrische apparaten) om ze vervolgens te recyclen. Ondanks het belang van het onderwerp, is recycling geen sexy onderwerp. Hoe zorg je er dan toch voor dat mensen oude lampen en kapotte elektrische apparaten inleveren? Hoe zorg je voor de gewenste gedragsverandering?
Onze strategische aanpak is om het onderwerp persoonlijk en menselijker te maken. Zo willen we het inleveren van e-waste leuker maken. Dit doen we door de gedragswetenschappelijke methode personificatie toe te passen. Personificatie is het toepassen van menselijke eigenschappen op objecten. Door de lampen en elektrische apparaten mondjes, oogjes en een stem te geven worden het aansprekende karakters die zorgen voor veel sympathie bij de consument. En dat maakt het communiceren van de boodschap er een stuk leuker op. En effectiever.
In de volgende creatieve uitingen horen we een voice-over de boodschap vertellen. Lampen en armaturen spelen de hoofdrol.
TV en online campagne
TV en online campagne
In de volgende uitingen geven we de karakters een eigen stem. De karakters brengen vervolgens het verhaal over aan de consument.
Online video campagne
Radio Commercial
Het persoonlijke van Bakker Bart
Hoe zorg je ervoor dat de grootste Bakkersketen van Nederland voelt als een persoon die dicht bij je staat en toegankelijk is? Hoe geef je een winkel, een menselijke uitstraling? Daarmee zijn we voor Bakker Bart de afgelopen jaren flink in de weer geweest. Bakker Bart staat niet stil en is continu bezig om te vernieuwen en we helpen ze daar graag mee. De samenwerking met Han Snel begon met de introductie van een nieuwe winkellay-out.
Van nieuwe winkellay-out naar tone-of-voice
Met de plannen voor een nieuwe winkellay-out in de hand maakten we kennis met Bakker Bart. De ideeën voor de nieuwe winkels lagen er, van de inrichting tot de borden van de verschillende productcategorieën. Vol inspiratie hebben wij een brand book ontwikkeld waarin we de communicatieparaplu ‘Bijzonder lekker voor iedereen en voor jou in het bijzonder’ hebben geïntroduceerd. Van daar uit zijn de richtlijnen voor alle fotografie (POS en online) bepaald en is er gewerkt aan een persoonlijke tone-of-voice.
Elke periode een ander thema
De vier seizoenen vormen het uitgangspunt voor de communicatie van Bakker Bart. Elk seizoen verrassen we de klant met lekkermakende POS materialen, social media posts en activaties. Wat voor activaties horen we je denken? Nou, zo introduceerden we afgelopen winter een winactie met de enige echte Bakker Bart sokbroden. Er heerlijk warmpjes bijzitten, met de complimenten van Bakker Bart. Of wat dacht je van het enige echte Bakker Bart picknickkleed, perfect voor de mooie dagen van de lente.
Vlammen op social
De afgelopen jaren hebben we de social media kanalen van onze favoriete bakker flink onder handen genomen. Dit heeft geleid tot meer volgers, meer engagement en meer fun op de pagina’s. We zijn begonnen met een experience based aanpak om scherp te krijgen wat geschikte content voor de pagina’s zou zijn. Met een berg aan verschillende soorten content hebben we gemeten wat de interactie met de content was, hoeveel likes we kregen, het virale karakter van bepaalde posts en (indien mogelijk) keken we naar de conversie die de social posts hadden naar de winkelvloer.
Met een gezonde dosis gamification hebben we de producten van Bakker Bart is een fris jasje gegoten. Met simpele telspellen werden appelflappen en paashaasjes gepromoot. In eerste instantie gericht op zoveel mogelijk engagement, om de mensen die hadden gereageerd vervolgens weer slim te retargeten met een relevante aanbieding. Het effect? De paashaasjes waren in no time uitverkocht in alle winkels.
Maar ook de posts waarin we mensen vragen naar hun eetgewoontes scoren goed voor Bakker Bart. De mediastrategie die ook hier achter ligt is het creëren van aantrekkelijke content om vervolgens mensen te retargeten die de interactie met de social post zijn aangegaan.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan met goed scorende content voor Bakker Bart. Van belegtips voor de gezelligste kinderbroodjes in een instant experience op Facebook tot Instagram stories met de 5 geheimen die het brood van Bakker Bart zo lekker maken. Er is zoveel gemaakt, teveel om hier allemaal te laten zien. Maar we nodigen je uit om eens lekker door de Bakker Bart socials te scrollen om een indruk te krijgen wat we de afgelopen jaren hebben gemaakt.
Complete Bakker Bart ervaring
Belangrijk in een 360 graden aanpak is om te kijken naar de beste content voor de juiste kanalen. In een winkel communiceer je anders dan op social. Door het beste van beide werelden op de juiste manier in te zetten creëer je communicatie die werkt.