Hoe een succesvolle strategie ook met SUCCES begint

De zes pijlers om elk idee aan te toetsen

Wat wil je wie, waarom, waar, wanneer en hoe verkopen? Over strategie in ons vak zijn bibliotheken volgeschreven. Off- en online. Maar wat is nou de essentie? Hoe herken je een strategie die alles in zich heeft om tot een succes uit te groeien. Heel eenvoudig: die heeft SUCCES op z’n voorhoofd geschreven staan. En daarbij is SUCCES niet zomaar een zesletterwoord in overdreven kapitalen, het is een afkorting.

De SUCCES-factoren

SUCCES staat voor de zes pijlers onder elke succesvolle reclamestrategie (en merkstrategie, communicatiestrategie, social reclamestrategie en online reclamestrategie). Superhandig om hét idee achter een strategie aan te toetsen. Kun je alles afvinken? Tijd om de strategie te vertalen in een campagne. Zo niet? Ga nog even terug de strategiekeuken in.

Dit zijn de zes SUCCES-factoren achter elke strategie uit de koker van reclamebureau Han Snel:

  • Simpel
  • Uniek
  • Concreet
  • Correct
  • Episch
  • Sensibel

Simpel: meteen te begrijpen (easy travels faster)

Wees simpel. Je boodschap moet eenvoudig zijn. Hoe makkelijker het te begrijpen is, hoe sneller het opgepakt kan worden.

Uniek: nog nooit vertoond (the power of the unexpected)

Wees uniek. Wat origineel en ongekend is valt op. Springt eruit in de tijdlijn van eindeloos veel van hetzelfde. Zorgt voor stopping power.

Concreet: ondubbelzinnige belofte (now we’re talking)

Wees concreet. Laat er vooral ook geen twijfel bestaan over wat je voor goeds te bieden hebt. Geen vaag gedoe. Helder, concreet, een belofte waarop je af te rekenen bent. Zo kom je in gesprek.

Correct: eerlijk van a tot z (honesty pays off best)

Wees correct. Blijf heel ver weg van het oude reclamecliché dat je boodschap niet eerlijk hoeft te zijn, als ie maar eerlijk lijkt. Eerlijkheid duurt meer dan ooit het langst en betaalt zich dubbel en dwars terug.

Episch: verhaal dat je pakt (no story, no glory)

Wees episch. Heb altijd een verhaal, een verhaal dat je meeneemt, dat beklijft, zich laat doorvertellen en dat zich leent voor steeds weer nieuwe vertellingen. Feiten vragen stampwerk, verhalen geven vleugels.

Sensibel: vol gevoel voor doelgroep (the finishing touch)

Wees sensibel. Als uit alles blijkt dat je voelt wat de doelgroep voelt, dat je er voor hen bent, dan raak je ze niet alleen echt, dan zullen ze je ook omarmen. De emotionele component is de finishing touch van elke succesvolle, gedragsveranderende strategie.

Gedragsverandering begint met een Gedragsanalyse®

Voor de grootst mogelijke kans op echte gedragsverandering maken we in de strategische fase graag gebruik van de Han Snel Gedragsanalyse: een door onszelf in nauwe samenwerking met gedragswetenschappers van D&B ontwikkelde tool. Met dit psychologische model halen we belangrijke inzichten in wat de doelgroep onbewust beweegt boven water. Het laat zien wat bij een specifiek te verkopen product, dienst of gedachtegoed communicatief het beste aanslaat: het focussen op motieven of juist het wegnemen van weerstanden. En vervolgens op welke psychologische communicatiemethodiek je je campagnestrategie het best kunt baseren. De uitkomst is je eerste richtingwijzer naar gedragsveranderende communicatie.

Wat kan Han Snel strategisch voor jou betekenen?

Wil je meer weten over wat wij als retailminded reclamebureau in de diepte en de breedte voor jou kunnen beteken? Op strategisch vlak of met betrekking tot onze andere specialiteiten? Laat het even weten via het onderstaande contactformulier.

TYPE HIERONDER JE ZOEKOPDRACHT EN DRUK OP ENTER